Arriva-prevoznik za najvećim potencijalom u SrbijiArriva-prevoznik za najvećim potencijalom u Srbiji
ARRIVA LITAS POŽAREVAC- UPRAVNI ODBOR YUTE
ARRIVA-PREVOZNIK SA NAJVEĆIM POTENCIJALOM U SRBIJI
U prostorijama kompanije Ariva Litas Požarevac proteklog petka održan je redovni sastanak Asocijacije turističkih agencija sa teritorije Srbije. Prisustvovali su predstavnici svih najznačajnijih turističkih agenicija u Srbiji, kao i firmi koje se bave srodnim delatnostima, kao što je prevoz, hotelijerstvo, pružanje drugih vrsta usluga…
Radi se o ustaljenoj praksi da se sastanci Upravnog odbora ne održavaju samo u Beogradu, a direktor YUTE, Aleksandar Seničić kaže da se sa- stanci Upravnog odbora YUTE održavaju na svakih mesec dana
Prisutne članove Upravnog odbora YUTE pre početka sastanka pozdravio je direktor Slavoljub Đorđević, a potom, na samom sastanku i direktor marketinga, Zoran Milić, koji je izneo i osnovne podatke o ovoj kompaniji, koja se 69 godina uspešno bavi autobuskim prevozom, a počev od daleke 1972. godine i organizacijom turističkih putovanja. Milić je, kada je u pitanju turizam u okviru Arive, rekao da ova kompanija ima tri poslovnice, jednu u Beogradu,drugu u Požarevcu i treću u Velikom Gradištu.
Ariva Litas, kako je rekao, po objedinjavanju sa beogradskim Luvom, 1. januara 2014. godine, ima 520 zaposlenih i 240 autobusa, uz 80-ak gradskih u Beogradu.
AKTUELNE TEME IZ OBLASTI TURIZMA
– U pitanju su aktuelne teme koje se tiču rada, pre svega, turističkih agencija i članica Asocijacija. Danas smo u Požarevcu, ideja je i želja da sastanke Upravnog odbora ne održavamo samo u Beogradu, već i u celoj Srbiji, jer smo Srbiju podelili na nekih deset delova, mi ih zovemo čepteri. Trudimo se da boravkom i održavanjem ovakvih sastanaka u unutrašnjosti upoznamo naše članstvo sa tim čime se asocijacija zapravo bavi. U samom UO ima 19 članova, dakle, dosta je veliki i tu su predstavnici i čelnici svih vodećih agencija iz Srbije u ovom trenutku. Imamo i članice iz pridodatih delatnosti, kao što je Litas Ariva, AIR Srbija, Niš ekspres, dakle velike kompanije koje su na neki način uključenje u turizam posredno ili direktno, ili imaju svoje agencije, ili pružaju usluge. Bavimo se temama koje su aktuelne, potom dnevnim aktivnostima, promocijama, nastupima na sajmovima, promocijom Asocijacije, dajemo predloge za aktivna zakonska rešenja, bavimo se pravnom legislativom u domenu turističkih agencija, ali i kompletnih turističkih kretanja i kada je reč po promociji Srbije u turističkom smislu, dolazaka stranih turista, dakle, sve ono što su aktuelne teme i neophodne za naš opstanak, bez obzira na to da li se bave turizmom ili prevozom. U ovom trenutku YUTA, kao reprezentativna asocijacija ima 300 članica, dakle imamo nekih 298 članica, objašnjava Seničić. On dodaje da postoje dve vrste članstva, punopravno članstvo i njega mogu imati samo oni koji se bave turističkim poslom, to su takozvani organizatori putovanja, odnosno oni koji imaju licencu da se bave organizacijom putovanja, a tu su i oni koji samo prodaju aranžmane drugih agencija, dakle, subagenti
U YUTA- i je oko 250 organizatora,a ostalo su subagenti. Drugi deo čine pridružene članice, to su sve one firme koje nisu direktno uključene u turizam, ali se bave srodnim delatnostima, te se tu nalaze obrazovne institucije iz oblasti turizma, fakulteti, više škole, turističke organizacije, hoteli, hosteli, pa čak i marketinške organizacije. Dobar je primer i mađarske velike naftne kompanije „Mol“ koja je ove godine jedan od sponzora Asocijacije. Inače, YUTA je neprofitno udruženje, bez mogućnosti i želje da se bavi profitabilnim aktivnostima. Prioritet joj je zaštita članica.
ARRIVA JE VIŠE NEGO ZNAČAJNA
Na pitanje zašto se ovaj sastanak održava u Požarevcu, Seničić odgovara da Asocijacija jako dugo nije bila u ovom gradu, a Ariva Litas je jako važna kompanija za YUTU. – Mi se u ovom, punom sastavu prvi put ovde nalazimo, ali sa znanjem da je Litas, kao velika kompanija, i u onoj bivšoj Jugoslaviji bila jedan od najznačajnijih prevoznika u domenu turističkih usluga. To je nešto što je bilo i ostalo tako, i sa dolaskom Veolie, a sada i Arive, taj trend se, po nama, nastavlja na pravi način. Zapravo, Ariva je u ovom trenutku jedan od najznačajnijih prevoznika sa najvećim mogućnostima za poboljšanje autobuskog saobraćaja u Srbiji. Mi u našem Udruženju, osim Arive i još par kompanija, nemamo drugih ozbiljnih autoprevoznika koji na pravi način mogu da zadovolje potrebe turističkih agencija. U tom smislu nama je Ariva svakako i više nego značajna, jer želimo da oko nas okupimo najjače, a oni su u tom domenu tako i prepoznati i agencije iz ovog kraja su predložile Arivu da bude njihov zastupnik interesa u okviru Upravnog odbora.
Mi, dakle imamo u Upravnom odboru predstavnika Arive, to je gospodin Đorđević i na taj način su zastupljeni u samom UO i time taj odbor za autobuski saobraćaj, koji je posebna celina u okviru YUTE koji se bave svojim specifičnim pitanjima, ima jednu ozbiljnu snagu, jer oni nose najveći deo posla ističe Seničić. S druge strane, naglašava on, sastanak UO se održava u Požarevcu i stoga što postoji želja da se ovaj kraj Srbije dodatno aktivira, pa su organi- zovani i sastanci sa pojedinim agencijama, iako veliki broj agencija, članica YUTE već ima dobru saradnju sa agencijama iz Požarevca, u smislu franšiza i poslovnica, tako da je slika o turističkim kretanjima u Požarevcu i okolini već poznata.
Visoki standardi YUTE Litas, kao jedan od osnivača YUTE, kada se udružilo petnaestak najvećih firmi ondašnje Jugoslavije, koje su osnovale Jugoslovensko udruženje turističkih agencija, i danas je respektabilna kompanija. Kada su u pitanju prednosti članstva u JUTA-i one su brojne, ali tu je prvenstveno bitna zaštita članstva, pre svega u pravnom smislu, u okviru arbitraže YUTA-e koja je ustanovljena na osnovu osnovnih principa arbitražnog postupka u domenu turističkih usluga, sa preporukom Evropske unije, po takozvanoj Frankfurtskoj listi, dokumentu koji reguliše otkazne penale u delu spora između korisnika i turističkih agencija. Ta arbitraža je obavezujuća za sve članice YUTE, a svi putnici koji putuju preko njenih članica su zaštićeni i mogu tražiti da se sprovede postupak arbitraže, ukoliko se osete prevarenim. U toku godine je između 30 i 50 takvih slučajeva. U ovom trenutku postoji i medijacija, kao predarbitražni postupak, u okviru koje, u najvećem broju slučajeva uspe da se reši spor između korisnika i agencije.
Standardi YUTA-e su veoma važni, takođe, a u poslednjih par godina broj članica je povećan za oko 50 agencija, jer turistički radnici sve više prepoznaju značaj ovakvog udruživanja. Podatak da je njihov sajt najposećeniji, ne samo u Srbiji, nego i u regionu, takođe nešto govori.
CILJ JE POVEĆANJE BROJA PUTNIKA
Predsednik Upravnog odbora YUTA-e, Zoran Arsenović, takođe i izvršni direktor Turističke agencije Kon Tiki ističe da su teme ovog sastanka tekuće i uvek interesantne, ističući da su zakonska rešenja ono na šta se stavlja akcenat, jer bi po njima trebalo da budu definisani određeni standardi i povećan kvalitet rada u oblasti turizma. – U nekoj perspektivi je izražajnije delovanje u delu pripreme, prevashodno Srbije za prijem većeg broja turista iz inostranstva. Takođe, tu je i usmeravanje agencija ka aktivnostima kojima će doći do većeg broja putnika. Nama je bitno da Asocijacija bude konglomerat različitih aktivnosti, tako da imamo i predstavnike saobraćajne delatnosti, kao što je vaša kompanija Ariva Litas. Tu su i avio kompanije, udruženja vodiča, predstavnici hotelske industrije, što znači da je jako bitno da svako da svoj doprinos u smislu zaokruživanja procesa objedinjene turističke ponude, od prevoza, što je izuzetno bitno u kontekstu cele priče, pa do razvoja celokupne turističke branše, kaže Arsenović, dodajući da su predstavnici Arive izuzetno korisni, pre svega, zbog korisnih sugestija iz oblasti koju jako dobro poznaju poznaju i olakšavaju kolegama posao. On smatra da Turistička agencija Ariva Litas, celokupnoj priči ide u prilog, jer se radi o „prirodnoj vezi“, a da je YUTA tu da pomogne da se standardi podignu i da se Ariva bolje pozicionira na turističkom tržištu, a sve to daje povećanu sigurnost putnicima. Sve ovo podiže rejting, ali i kvalitativne potencijale kompanije iz Požarevca, što, kako kaže predsednik upravnog odbora YUTA, treba da rezultira većim brojem putnika.
Arsenović se osvrnuo i na problem „divljih“ prevozni- ka, odnosno privatnika koji bez dozvola i licenci obavljaju delatnost prevoza putnika i organizovanja putovanja. On ističe da se Upravni odbor YUTE i bavi nelojalnom konkurencijom, u pravnom smislu, a s obzirom na to da se posluje u zemlji u kojoj je standard građana veoma nizak i da se putnici vrlo često opredeljuju za one koji pružaju jeftinije usluge, često na uštrb kvaliteta i sigurnosti.
Izvor: Reč Naroda Požarevac